Algemene leveringsvoorwaarden voor niet internet gerelateerde diensten en producten van Atherius Design

Artikel 1 Definities

In deze leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die aan de leverancier opdracht heeft gegeven tot de vervaardigingvan zaken of tot het verrichten van werkzaamheden;
  2. Leverancier: de natuurlijke of rechtspersoon die de opdracht als bedoeld onder a heeft aanvaard of een aan een mogelijke opdracht voorafgaande offerte of aanbod heeft uitgebracht;
  3. Informatiedragers: magnetische banden en schijven, optische schijven en alle andere middelen bestemd voor het met behulp van  apparatuur vastleggen, bewerken, verzenden of verveelvoudigen dan wel openbaar maken van teksten, beelden of andere gegevens, een en ander in de meest ruime betekenis van het woord;
  4. KVGO: Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen, gevestigd te Amstelveen.

Artikel 2 Algemeen

  1. Deze leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming, de inhoud en de nakoming van alle tussen de opdrachtgever en de leverancier gesloten overeenkomsten.
  2. Algemene (inkoop-)voorwaarden van de opdrachtgever zijn slechts van toepassing indien uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen dat deze met uitsluiting van deze leveringsvoorwaarden op de overeenkomst tussen partijen van toepassing zullen zijn.

Artikel 3 Offertes, aanbiedingen

  1. Het enkele uitbrengen van een al dan niet met offerte aangeduide prijsopgave, begroting, voorcalculatie of soortgelijke mededeling verplicht de leverancier niet tot het sluiten van een overeenkomst met de opdrachtgever.
  2. Aanbiedingen van de leverancier zijn steeds vrijblijvend en kunnen slechts zonder afwijkingen worden aanvaard. Een aanbod wordt in elk geval geacht te zijn verworpen indien dit niet binnen een maand is aanvaard. Onder aanbod wordt verstaan een aan de  leverancier gedaan voorstel tot het aangaan van een overeenkomst, dat zodanig is bepaald, dat door de aanvaarding ervan onmiddellijk een overeenkomst ontstaat.

Artikel 4 Annulering

  1. De opdrachtgever is gerechtigd een overeenkomst te annuleren voordat de leverancier met de uitvoering van de overeenkomst is  begonnen mits hij de hierdoor voor de leverancier ontstane schade vergoedt. Onder deze schade worden begrepen de door de leverancier geleden verliezen en gederfde winst en in elk geval de kosten die de leverancier reeds ter voorbereiding heeft gemaakt, waaronder die van gereserveerde productiecapaciteit, ingekochte materialen, ingeroepen diensten en opslag.
  2. Annulering van overeenkomsten tot vervaardiging van periodieke uitgaven als bedoeld in lid 2 en 3 van artikel 14 is niet mogelijk.

Artikel 5 Prijs

  1. Alle opgegeven prijzen zijn exclusief omzetbelasting (B.T.W.) en andere door de overheid opgelegde heffingen.
  2. De prijs die de leverancier voor de door hem te verrichten prestatie heeft opgegeven geldt uitsluitend voor de prestatie conform de   overeengekomen specificaties.
  3. Bij samengestelde aanbiedingen bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte van de totale prestatie tegen het voor dit gedeelte in het aanbod vermelde bedrag of tegen een evenredig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.
  4. Indien tussen partijen geen prijs is overeengekomen, maar partijen in een jaar voorafgaande aan de overeenkomst een of meerdere overeenkomsten met een gelijke of nagenoeg gelijke inhoud hebben gesloten, zal de prijs op basis van de daarbij gebruikte  productiemethoden en gehanteerde calculatietarieven worden berekend.
  5. Indien buiten toepassing van het bepaalde in het vorige lid van dit artikel tussen partijen geen prijs is overeengekomen, indien slechts bij wijze van schatting een prijs is afgegeven of de overeengekomen prijs krachtens deze algemene voorwaarden kan worden gewijzigd, wordt de prijs respectievelijk de wijziging bepaald op een in de grafische industrie als redelijk beschouwd bedrag.

Artikel 6 Prijswijzigingen

  1. De leverancier is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen wanneer een of meer van de volgende omstandigheden zich na het sluiten van de overeenkomst voordoen: stijging van de kosten van materialen, halffabrikaten of diensten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn, stijging van verzendkosten, van lonen, van werkgeverslasten sociale verzekeringen, van de met andere arbeidsvoorwaarden gemoeide kosten, invoering van nieuwe en verhoging van bestaande overheidsheffingen op  grondstoffen, energie of reststoffen, een aanzienlijke wijziging in valutaverhoudingen of, in het algemeen, omstandigheden die met een en ander vergelijkbaar zijn.
  2. Extra bewerkelijke tekst, onduidelijke kopij, onduidelijke schetsen, tekeningen of modellen, ondeugdelijke informatiedragers, ondeugdelijke computerprogrammatuur of databestanden, ondeugdelijke wijze van aanlevering van de door de opdrachtgever aan te leveren materialen of producten en alle soortgelijke toeleveringen door de opdrachtgever die de leverancier tot meer  werkzaamheden of kosten noodzaken dan deze bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs mocht verwachten, zijn grond voor verhoging van de overeengekomen prijs. Ook buitengewone of in redelijkheid onvoorzienbare verwerkingsmoeilijkheden voortvloeiend uit de aard van de te verwerken materialen en producten zijn grond tot verhoging van de overeengekomen prijs.
  3. De leverancier is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen respectievelijk gehouden de prijs te verlagen indien de opdrachtgever wijziging in de oorspronkelijk overeengekomen specificaties aanbrengt, daaronder begrepen auteurscorrecties of gewijzigde instructies na de ontvangst van werktekeningen, modellen en van zet-, druken andere proeven. De leverancier zal binnen de grenzen van het redelijke aan deze wijzigingen meewerken, indien de inhoud van de door hem te verrichten prestatie titlehans niet wezenlijk van de oorspronkelijk overeengekomen prestatie afwijkt.

Artikel 7 Betalingstermijn

  1. Tenzij anders is overeengekomen, dient de opdrachtgever de prijs en de overige krachtens de overeenkomst verschuldigde  bedragen te betalen binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder zich op enige korting, verrekening of opschorting te kunnen beroepen. De betaling dient evenwel contant bij aflevering plaats te vinden indien de opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Bij niet tijdige betaling als evenbedoeld is de opdrachtgever in verzuim zonder dat ingebrekestelling door de leverancier is vereist.
  2. De leverancier is gerechtigd bij een overeengekomen aflevering in gedeelten, na aflevering van het eerste gedeelte, naast de betaling van dit gedeelte tevens de betaling te vragen van de voor de gehele levering gemaakte kosten zoals die van zetwerk, litho's en proeven.
  3. De opdrachtgever is te allen tijde en ongeacht de overeengekomen betalingscondities, gehouden op eerste verzoek van de  leverancier zekerheid te stellen voor de voldoening van de krachtens de overeenkomst aan de leverancier te betalen bedragen. De aangeboden zekerheid zal zodanig moeten zijn, dat de vordering met de eventueel daarop vallende rente en kosten behoorlijk gedekt is en dat de leverancier daarop zonder moeite verhaal zal kunnen nemen. Een eventueel later onvoldoende geworden zekerheid zal op eerste verzoek van de leverancier tot een voldoende zekerheid aangevuld dienen te worden.
  4. Indien de opdrachtgever niet tijdig betatitle als in lid 1 van dit artikel bedoeld, is deze wegens de vertraging in de voldoening van  het door hem verschuldigde bedrag vanaf de factuurdatum over dit bedrag de wettelijke rente verschuldigd. De leverancier is bevoegd een twaalfde deel van deze rente in rekening te brengen over elke maand of gedeelte van een maand waarin de opdrachtgever zijn verplichting tot betaling niet volledig is nagekomen.
  5. Bij niet tijdige betaling als in lid 1 van dit artikel bedoeld, is de opdrachtgever naast het verschuldigde bedrag en de daarop   verschenen rente, gehouden tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten, daaronder  begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op ten minste 15% van de hoofdsom met rente zulks met een minimum van 100,00 Euro.

Artikel 8 Wijze van levering; eigendomsvoorbehoud

  1. Tenzij anders is overeengekomen, geschiedt de aflevering ter plaatse waar de leverancier zijn bedrijf uitoefent.
  2. De leverancier is niet gehouden de vervaardigde zaken in gedeelten af te leveren.
  3. De opdrachtgever is gehouden zijn volledige medewerking te verlenen aan de aflevering van de krachtens de overeenkomst door de leverancier te leveren zaken. De opdrachtgever zal ook zonder daartoe te zijn aangemaand in verzuim zijn, indien hij de af te  leveren zaken niet na eerste verzoek van de leverancier bij deze ophatitle of, indien aflevering aan zijn adres is overeengekomen, weigert de af te leveren zaken in ontvangst te nemen.
  4. Iedere levering van zaken door de leverancier aan de opdrachtgever geschiedt onder voorbehoud van de eigendom daarvan totdat de opdrachtgever al hetgeen heeft voldaan waartoe hij uit hoofde van de overeenkomst is gehouden, met inbegrip van rente en  kosten.
  5. Indien vervoer van de af te leveren zaken is overeengekomen, geschiedt dit voor rekening van de opdrachtgever, tenzij franco levering is overeengekomen. De opdrachtgever draagt steeds het risico tijdens het vervoer. Onder vervoer wordt mede begrepen transmissie van data door middel van het telefoonnet en elke daarmee vergelijkbare verzending met behulp van enig technisch  middel. Het aannemen van zaken van de leverancier door de vervoerder geldt als bewijs dat deze in uiterlijk goede staat verkeerden, tenzij het tegendeel uit de vrachtbrief of het ontvangstbewijs blijkt.
  6. De leverancier is niet belast met het opslaan van de te leveren zaken, tenzij dit uitdrukkelijk is overeengekomen. Indien opslag plaatsvindt, geschiedt dit voor rekening en risico van de opdrachtgever.

Artikel 9 Termijn van levering

  1. Een door de leverancier opgegeven termijn van levering heeft, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt aangegeven dat het een  uiterste termijn betreft, slechts een indicatieve strekking. De leverancier is, ook bij een overeengekomen uiterste termijn, eerst in verzuim nadat de opdrachtgever hem in gebreke heeft gesteld.
  2. De binding van de leverancier aan een overeengekomen uiterste termijn van levering vervtitle indien de opdrachtgever wijziging in  de specificaties van het werk wenst of het bepaalde in lid 1 van artikel 12 van deze voorwaarden niet nakomt, tenzij de geringe betekenis van de wijziging of het geringe oponthoud de leverancier in redelijkheid niet noodzaakt tot wijziging van de   aanvankelijk door hem planmatig in de tijd vastgestelde inzet van productiecapaciteit.
  3. De opdrachtgever is bij de uitvoering van de overeenkomst door de leverancier gehouden al datgene te doen, dat redelijkerwijs nodig of wenselijk is om een tijdige levering door de leverancier mogelijk te maken, zulks in het bijzonder door het onverwijld  beantwoorden van vragen van de leverancier, het voorkomen van gebrekkige toeleveringen als bedoeld in lid 2 van artikel 6 en door het inachtnemen van het bepaalde in lid 1 van artikel 12 en de leden 1 en 2 van artikel 18 van deze leveringsvoorwaarden.
  4. Bij niet-naleving door de opdrachtgever van het in het vorige lid van dit artikel en het in lid 3 van artikel 7 bepaalde, is een overeengekomen uiterste termijn van levering niet meer bindend en is de opdrachtgever in verzuim zonder dat schriftelijke ingebrekestelling door de leverancier nodig is. De leverancier is alsdan, onverlet de hem krachtens de wet toekomende rechten, bevoegd de nakoming van de overeenkomst op te schorten totdat de opdrachtgever dit verzuim heeft hersteld. Daarna zal de  leverancier de overeenkomst alsnog binnen een redelijke termijn uitvoeren.

Artikel 10 Onderzoek bij aflevering

  1. De opdrachtgever is gehouden met bekwame spoed na aflevering te onderzoeken of de leverancier de overeenkomst deugdelijk is  nagekomen en is voorts gehouden de leverancier er terstond schriftelijk van in kennis te stellen, zodra hem het tegendeel blijkt. De opdrachtgever dient het evenbedoeld onderzoek en de desbetreffende kennisgeving te doen binnen uiterlijk 14 dagen na aflevering.
  2. De leverancier is steeds gerechtigd een nieuwe deugdelijke prestatie in de plaats van een eerdere ondeugdelijke prestatie te stellen, tenzij het verzuim niet herstelbaar is.
  3. De nakoming van de overeenkomst geldt tussen partijen als deugdelijk indien de opdrachtgever in gebreke is gebleven het   onderzoek of de kennisgeving bedoeld in lid 1 van dit artikel tijdig te doen.
  4. Indien de in het eerste lid van dit artikel bedoelde termijn van 14 dagen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ook voor  een zorgvuldig en alert opdrachtgever als onaanvaardbaar kort moet worden beschouwd, zal deze termijn worden verlengd tot  uiterlijk het eerste moment waarop het onderzoek respectievelijk het in kennis stellen van de leverancier voor de opdrachtgever redelijkerwijs mogelijk is.
  5. De prestatie van de leverancier geldt in elk geval tussen partijen als deugdelijk, indien de opdrachtgever het geleverde of een  gedeelte van het geleverde in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren, tenzij de opdrachtgever het bepaalde in het eerste lid van dit artikel in acht heeft genomen.

Artikel 11 Inhoud en wijziging overeenkomst

  1. De opdrachtgever draagt het risico van misverstanden ten aanzien van de inhoud en uitvoering van de overeenkomst indien deze hun oorzaak vinden in door de leverancier niet, niet juist, niet tijdig of onvolledig ontvangen specificaties of andere mededelingen die mondeling of door een door de opdrachtgever daartoe aangewezen persoon zijn gedaan dan wel zijn overgebracht door middel van enig technisch middel zoals de telefoon, de fax en soortgelijke transmissiemedia.

Artikel 12 Zet-, druk- of andere proeven

  1. De opdrachtgever is gehouden de door hem al dan niet op zijn verzoek van de leverancier ontvangen zet-, druk- of andere proeven zorgvuldig op fouten en gebreken te onderzoeken en deze met bekwame spoed gecorrigeerd of goedgekeurd aan de leverancier  terug te zenden.
  2. Goedkeuring van de proeven door de opdrachtgever geldt als erkenning dat de leverancier de aan de proeven voorafgaande werkzaamheden juist heeft uitgevoerd.
  3. De leverancier is niet aansprakelijk voor afwijkingen, fouten en gebreken die onopgemerkt zijn gebleven in door de opdrachtgever  goedgekeurde of gecorrigeerde proeven.
  4. Elke op verzoek van de opdrachtgever vervaardigde proef wordt naast de overeengekomen prijs in rekening gebracht, tenzij  uitdrukkelijk is overeengekomen dat de kosten van deze proeven in de prijs zijn inbegrepen.

Artikel 13 Afwijkingen

  1. Afwijkingen tussen enerzijds het geleverde werk en anderzijds het oorspronkelijke ontwerp, tekening, kopij of model  respectievelijk de zet-, druk-, of andere proef, kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de  overeenkomst of schadevergoeding, indien zij van geringe betekenis zijn.
  2. Bij een beoordeling van de vraag of afwijkingen in het totaal van het werk al dan niet als gering moeten worden beschouwd,  wordt een representatieve steekproef uit het werk in aanmerking genomen, tenzij het individueel bepaalde zaken betreft.
  3. Afwijkingen die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, in redelijkheid geen of een ondergeschikte invloed op de gebruikswaarde van het werk hebben, worden steeds geacht afwijkingen van geringe betekenis te zijn.
  4. Meer- of minderleveringen ten opzichte van het overeengekomen aantal zijn toegestaan indien zij niet meer of minder bedragen  dan de volgende percentages: ­ oplage tot 20.000 eenheden: 10% ­ oplage van 20.000 en meer: 5% Ten aanzien van meer- of  minderleveringen van verpakkingsdrukwerk, etiketten en kettingformulieren is evenwel steeds een percentage van 10%  toegestaan. Het meerdere of het minder geleverde aantal wordt in rekening gebracht respectievelijk verrekend.
  5. Ten aanzien van de kwaliteit en het gramgewicht van papier en karton worden als afwijkingen van geringe betekenis aangemerkt de afwijkingen die zijn toegestaan krachtens de tolerantienormen vermeld in de Algemene Verkoopvoorwaarden van de Vereniging van Papiergroothandelaren. De desbetreffende voorwaarden liggen bij de leverancier ter inzage. De leverancier zal de  opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar van deze voorwaarden toezenden.
  6. Afwijkingen in de overige door de leverancier gebruikte materialen en halffabrikaten die zijn toegestaan volgens de op de levering van deze materialen en halffabrikaten betrekking hebbende algemene verkoopvoorwaarden, worden als afwijkingen van geringe  betekenis aangemerkt. De desbetreffende voorwaarden liggen bij de leverancier ter inzage. De leverancier zal de opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar van deze voorwaarden toezenden.

Artikel 14 Duurovereenkomsten; periodieke uitgaven

  1. Een overeenkomst tot de vervaardiging van een periodieke uitgave geldt, indien terzake niet uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, voor onbepaalde tijd en kan slechts door opzegging worden beëindigd met inachtneming van een opzegtermijn. Deze opzegtermijn is een jaar indien het een periodieke uitgave betreft die viermaal per jaar of vaker verschijnt en 6 maanden indien het een periodieke uitgave betreft die minder vaak verschijnt.
  2. Onder een periodieke uitgave als bedoeld in lid 1 van dit artikel wordt verstaan een uitgave die regelmatig verschijnt.
  3. Onder vervaardiging in de zin van het eerste lid van dit artikel wordt mede begrepen de vervaardiging van halffabrikaten of hulpmiddelen zoals losse katernen, lithoen zetwerk alsmede werkzaamheden tot afwerking en tot de verspreiding van de uitgave.
  4. Een overeenkomst als bedoeld in dit artikel kan slechts door middel van een aangetekende of met ontvangstbevestiging verzonden brief worden opgezegd.
  5. Van het bepaalde in dit artikel kan slechts bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken.

Artikel 15 Auteursrechten etc.

  1. De opdrachtgever garandeert de leverancier, dat door de nakoming van de overeenkomst en met name door de verveelvoudiging of het openbaar maken van de van de opdrachtgever ontvangen zaken zoals kopij, zetsel, modellen, tekeningen, fotografische  opnamen, litho's, films, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden etc. geen inbreuk wordt gemaakt op rechten die derden kunnen doen gelden krachtens de Auteurswet 1912 of andere nationale, supranationale of internationale regelgeving op het gebied van het auteursrecht of het recht van de industriële eigendom dan wel het recht met betrekking tot de onrechtmatige daad. De opdrachtgever vrijwaart de leverancier zowel in als buiten rechte voor alle aanspraken die derden krachtens evenbedoelde wet of regelgeving geldend kunnen maken.
  2. Indien ten aanzien van de juistheid van de door derden gepretendeerde rechten als bedoeld in lid 1 van dit artikel gerede twijfel ontstaat of blijft bestaan, is de leverancier bevoegd maar niet gehouden de nakoming van de overeenkomst op te schorten tot het moment waarop in rechte onherroepelijk komt vast te staan dat de leverancier door de nakoming van de overeenkomst geen inbreuk op deze rechten maakt. Daarna zal de leverancier de order alsnog binnen een redelijke termijn uitvoeren.
  3. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, blijft de leverancier steeds de rechthebbende op het auteursrecht dat kan ontstaan op de door hem bij de nakoming van de overeenkomst vervaardigde werken zoals kopij, zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho's,  films en soortgelijke productie- en hulpmiddelen ook als de desbetreffende werkzaamheden als afzonderlijke post in het aanbod of op de factuur zijn vermeld.
  4. De door de leverancier volgens zijn vormgeving te leveren of geleverde zaken zoals kopij, zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho's, films en soortgelijke productie- en hulpmiddelen, evenmin als een tot het wezenlijke van die vormgeving behorend gedeelte daarvan, mogen, ook indien of voor zover op de vormgeving te dien aanzien geen auteursrecht of andere wettelijke bescherming voor de leverancier bestaat, niet zonder diens schriftelijke toestemming in het kader van enig productieproces worden verveelvoudigd.
  5. De opdrachtgever verkrijgt na levering door de leverancier het niet-exclusieve recht tot gebruik van de door de leverancier in het  kader van de overeenkomst vervaardigde werken in de zin van de Auteurswet 1912 of van werken in de zin van lid 4 van dit artikel. Het evenbedoelde recht tot gebruik is beperkt tot het recht van normaal gebruik van de geleverde zaken en houdt met name niet in het gebruik tot verveelvoudiging van deze zaken in het kader van enig productieproces.

Artikel 16 Eigendom productiemiddelen etc.

  1. Alle door de leverancier vervaardigde zaken zoals productiemiddelen, halffabrikaten en hulpmiddelen en met name zetsel,  ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden,  fotografische opnamen, litho's, clichés, films, micro- en macromontages, drukplaten, zeefdrukvormen, diepdrukcilinders, stypen, stansmessen en -vormen, (folie-)preegvormen, stempelplaten en randapparatuur, blijven het eigendom van de leverancier, ook als deze als aparte post op de offerte, in het aanbod of de factuur zijn vermeld.
  2. De leverancier is niet gehouden de in lid 1 bedoelde zaken aan de opdrachtgever af te geven.
  3. De leverancier is niet gehouden de in het eerste lid van dit artikel bedoelde zaken voor de opdrachtgever te bewaren. Indien de leverancier en de opdrachtgever overeenkomen dat deze zaken door de leverancier zullen worden bewaard, geschiedt dit voor de duur van ten hoogste een jaar en zonder dat de leverancier instaat voor de geschiktheid tot herhaald gebruik.

Artikel 17 Eigendom opdrachtgever, pandrecht

  1. De leverancier zal de door de opdrachtgever in het kader van de nakoming van de overeenkomst aan hem toevertrouwde zaken  bewaren met de zorg van een goed bewaarder.
  2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel, draagt de opdrachtgever tijdens de bewaring alle risico¹s ten aanzien van de in lid 1 bedoelde zaken. De opdrachtgever dient desgewenst zelf een verzekering voor dit risico af te sluiten.
  3. De opdrachtgever is gehouden er voor zorg te dragen dat er, voorafgaande aan de verstrekking aan de leverancier van kopij, een  tekening, ontwerp, een fotografische opname of een informatiedrager, een duplicaat van deze zaken wordt gemaakt. De  opdrachtgever dient deze onder zich te houden voor het geval de afgegeven zaken tijdens de bewaring door de leverancier worden verloren of wegens beschadiging onbruikbaar worden. In dat geval dient de opdrachtgever de leverancier op verzoek tegen vergoeding van materiaalkosten een nieuw exemplaar te verstrekken.
  4. De opdrachtgever verleent de leverancier pandrecht op alle zaken die in het kader van de nakoming van de overeenkomst met de leverancier door hem in de macht van de leverancier worden gebracht, zulks tot meerdere zekerheid van al hetgeen de  opdrachtgever in welke hoedanigheid en uit welke hoofde ook aan de leverancier verschuldigd mocht zijn, niet opeisbare en  voorwaardelijke schulden daaronder mede begrepen.

Artikel 18 Door de opdrachtgever aangeleverde materialen en producten

  1. Indien de opdrachtgever met de leverancier is overeengekomen, dat de opdrachtgever materiaal of producten ter bedrukking of terverwerking zal aanleveren, dient hij voor deze aanlevering zorg te dragen op een ten behoeve van een normale planmatige productie als tijdig en deugdelijk te beschouwen wijze. De opdrachtgever zal hiertoe instructies van de leverancier vragen.
  2. De opdrachtgever is gehouden naast het voor de overeengekomen prestatie benodigde materiaal of de daarvoor benodigde  producten, tevens een voor de desbetreffende bewerking redelijke hoeveelheid voor proeven, inschiet e.d. te leveren. De opdrachtgever zal hiertoe de opgave van de leverancier vragen. De opdrachtgever staat er voor in, dat de leverancier een voldoende hoeveelheid zal ontvangen. De bevestiging van ontvangst van het materiaal of de producten door de leverancier houdt   niet in de erkenning dat een voldoende of de op de vervoersdocumenten vermelde hoeveelheid is ontvangen.
  3. De leverancier is niet gehouden de van de opdrachtgever ontvangen zaken voorafgaande aan de bedrukking of de bewerking op de  geschiktheid hiertoe te onderzoeken.
  4. De leverancier kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het te kort schieten in de nakoming van de overeenkomst als dat zijn oorzaak vindt in buitengewone of in redelijkheid voor de leverancier onvoorzienbare verwerkingsmoeilijkheden voortvloeiend uit de aard van de door de opdrachtgever aangeleverde materialen of producten en evenmin als dat een gevolg is van afwijkingen tussen het aanvankelijk aan de leverancier getoonde monster en de later door de opdrachtgever voor de oplage aangeleverde materialen of producten.
  5. De leverancier staat niet in voor eigenschappen als houdbaarheid, hechting, glans, kleur, licht- of kleurechtheid of slijtvastheid indien de opdrachtgever niet uiterlijk bij het aangaan van de overeenkomst opgave heeft gedaan van de eigenschappen en de aard van de door hem aangeleverde materialen of producten en niet deugdelijke informatie heeft verstrekt over de toegepaste voorbewerkingen en de toegepaste oppervlaktebewerkingen.
  6. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, kan de leverancier noch aansprakelijk worden gesteld voor het loslaten, kleven, smetten, veranderen van glans of kleur, noch voor het beschadigen van door hem van de opdrachtgever ontvangen en door hem te  bedrukken of te bewerken materiaal en producten als deze een voorbewerking hebben ondergaan zoals door het aanbrengen van lak, vernis of anti-smetpoeder.
  7. De opdrachtgever is gehouden de leverancier op bijzondere moeilijkheden of gezondheidsrisico¹s tijdens de bedrukking of bewerking van de door hem aangeleverde materialen en producten te wijzen.
  8. De leverancier is gerechtigd over de resten zoals snijafval etc. van de door de opdrachtgever aangeleverde materialen en  producten te beschikken als ware deze zijn eigendom. De opdrachtgever is op verzoek van de leverancier gehouden de ongebruikte materialen en producten alsmede de evenbedoelde resten bij de leverancier af te halen.

Artikel 19 Overmacht

  1. Tekortkomingen van de leverancier in de nakoming van de overeenkomst kunnen niet aan hem worden toegerekend, indien zij  niet te wijten zijn aan zijn schuld, noch krachtens de wet, de overeenkomst of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komen.
  2. Tekortkomingen van de leverancier in de nakoming van de overeenkomst ten gevolge van oorlog, mobilisatie, onlusten,   overstroming, gesloten scheepvaart, andere stremmingen in het vervoer, stagnatie in, respectievelijk beperking of stopzetting van de levering door openbare nutsbedrijven, gebrek aan kolen, gas, aardolieproducten of andere middelen tot energieopwekking, brand, machinebreuk en andere ongevallen, stakingen, uitsluitingen, acties van vakbonden, uitvoerbeperkingen, andere  maatregelen van overheidswege, niet-levering van noodzakelijke materialen en halffabrikaten door derden, opzet of grove schuld van hulppersonen en andere soortgelijke omstandigheden, worden aangemerkt als niet aan de leverancier toe te rekenen en geven de opdrachtgever geen recht tot ontbinding van de overeenkomst of tot schadevergoeding.

Artikel 20 Aansprakelijkheid

  1. De aansprakelijkheid van de leverancier uit hoofde van de overeenkomst met opdrachtgever is beperkt tot een zodanig bedrag als naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid in verhouding staat tot de overeengekomen prijs.
  2. De leverancier is niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook die ontstaat doordat of nadat opdrachtgever de vervaardigde zaken na aflevering in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren.
  3. De leverancier is voorts niet aansprakelijk voor schade in de vorm van omzetderving of verminderde goodwill in het bedrijf of het  beroep van de opdrachtgever.
  4. De leverancier is eveneens niet aansprakelijk voor schade aan door hem van de opdrachtgever ontvangen en door de leverancier te  bedrukken, te bewerken of te verwerken materiaal of producten, indien de opdrachtgever de leverancier niet uiterlijk bij het aangaan van de overeenkomst opgave heeft gedaan van de eigenschappen en de aard van deze materialen of producten en deugdelijke informatie heeft verstrekt over de toegepaste voorbewerkingen en de toegepaste oppervlaktebewerkingen.
  5. Indien de leverancier terzake van enige schade, waarvoor hij krachtens de overeenkomst met de opdrachtgever c.q. deze    leveringsvoorwaarden niet aansprakelijk is, door een derde aansprakelijk wordt gesteld, zal de opdrachtgever hem terzake volledig vrijwaren en de leverancier alles vergoeden wat hij aan deze derde dient te voldoen.

Artikel 21 Geschillen; Scheidsgerecht voor de Grafische Industrie

  1. Alle geschillen, welke mochten ontstaan naar aanleiding van de overeenkomst tussen de opdrachtgever en de leverancier dan wel  van nadere tussen hen gesloten overeenkomsten, zullen worden beslecht door arbitrage overeenkomstig het reglement van de stichting Scheidsgerecht voor de Grafische Industrie, gevestigd te Amstelveen aan de Startbaan 10 (postbus 220, 1180 AE  Amstelveen).
  2. De in het vorige lid van dit artikel bedongen arbitrale geschillenbeslechting is slechts van toepassing indien tenminste een van  partijen ten tijde van het sluiten van de overeenkomst lid of associé was van het KVGO en de aanhangig te maken vordering (niet zijnde een tegenvordering) meer dan 2.500,00 Euro in hoofdsom bedraagt.
  3. Een geschil is aanwezig, wanneer één van partijen verklaart dat dit het geval is.
  4. De arbiters zullen recht spreken als goede mannen naar billijkheid, zonder aan de strenge regelen van het recht gebonden te zijn.

Artikel 22 Toepasselijk recht

  1. De overeenkomst tussen de leverancier en de opdrachtgever wordt beheerst door het Nederlandse recht.

 

Algemene leveringsvoorwaarden voor internet gerelateerde diensten van Atherius Design

Artikel I Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en transacties, betrekking hebbende op onze webhosting, webdesign of andere Internet-gerelateerde diensten.
  2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle Internet-gerelateerde diensten van Atherius Design
  3. Wij zijn gerechtigd onze algemene voorwaarden en aanvullende voorwaarden tussentijds te wijzigen. Indien de wijzigingen substatieel zijn en van invloed kunnen zijn op de aangeboden diensten of de betaling hiervan, zal de wijziging een (1) maand voor ingang van de nieuwe voorwaarden publiekelijk aangekondigd worden (bijv. door melding hiervan op onze website). In het geval dat de wederpartij met deze wijzigingen onoverkomelijke problemen heeft en geen ander overbruggend voorstel gedaan kan worden, heeft de wederpartij, in afwijking van art. 3.3, tot het tijdstip van inwerkingtreding van de wijzigingen de bevoegdheid de overeenkomst per de datum waarop de gewijzigde voorwaarden van kracht worden, op te zeggen.
  4. Wij zijn gerechtigd met individuele klanten van deze algemene voorwaarden afwijkende afspraken te maken. Andere afspraken gelden enkel indien deze in het schriftelijke contract zijn vastgelegd of indien wij ons in een ander officieel schrijven hiermee akkoord hebben verklaard.
  5. Indien een van onze bepalingen tot een geschil of procedure leiden dan erkent de wederpartij diens aansprakelijkheid voor alle door ons gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten.

Artikel II Aanbiedingen en totstandkomingen

  1. Al onze aanbiedingen zijn vrijblijvend. Indien in de aanbieding een termijn is gesteld, strekt deze termijn er slechts toe de koper te binden. Wij zijn in staat ons aanbod binnen 5 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding nog te herroepen.
  2. Bij de aanbieding door ons verstrekte gegevens zijn informatief en geven slechts een algemene weergave.
  3. Wij behouden ons alle intellectuele en industriële eigendomsrechten voor de bij de aanbieding verstrekte website teksten, ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, schema’s, materiaallijsten, inloggegevens, programmatuur en overige documentatie. Alle genoemde zaken en overige documenten blijven ons eigendom en mogen zonder onze nadrukkelijke schriftelijke toestemming, noch geheel, noch gedeeltelijk worden gekopieerd, aan enige derde worden getoond of ter hand gesteld, noch op andere wijze worden gebruikt in het verkeer met derden.
  4. IIn rekening worden gebracht de prijzen geldend op de dag van aflevering. Indien na de aanbieding of totstandkoming van de overeenkomst een of meer kostprijsbepalende factoren, waarop onze prijzen zijn gebaseerd, door welke omstandigheden ook een wijziging ondergaan, zijn wij gerechtigd de aangeboden c.q. overeengekomen prijzen dienovereenkomstig te wijzigen, zonder dat dit de wederpartij recht geeft op gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst.
  5. Indien na de aanbieding of totstandkoming van de overeenkomst de prijzen worden verhoogd met een bedrag van meer dan 9,0% van de overeengekomen prijs (excl. BTW), heeft de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst door middel van een aangetekende brief te ontbinden.
  6. Configuratiewijzigingen van totstandgekomen overeenkomsten kunnen zonder de wederpartij van tevoren op de hoogte te stellen, doorgevoerd worden mits dit in gebruik geen gevolgen heeft.
  7. Alle orders of opdrachten, door vertegenwoordigers, tussenpersonen of werknemers opgenomen, binden ons eerst indien deze door ons schriftelijk zijn bevestigd.
  8. De opgegeven levertijden zijn een indicatie en zullen nimmer zijn te beschouwen als een fatale termijn, tenzij in de overeenkomst expliciet een recht tot ontbinding na een bepaalde levertijd is overeengekomen.
  9. Behoudens opzet of grove schuld onzerzijds kan de wederpartij bij een overschrijding van de levertijd tot 30 dagen geen aanspraak maken op schadevergoeding en/of ontbinding van de overeenkomst.
    Indien de levertijd wordt overschreden met meer dan 30 dagen, dient de wederpartij ons schriftelijk in gebreke te stellen. In deze ingebrekestelling dient de wederpartij ons een redelijke termijn voor de nakoming te stellen.

Artikel III Overeenkomst

  1. Overeenkomsten gaan direct in op het moment van het door ons goedkeuren van een ingediende aanvraag. Het corresponderend tarief is per direct verschuldigd vanaf de ingangsdatum. Het gebruikte media voor de ingediende aanvraag is voor de acceptatie en rechtsgeldigheid van de aanvraag niet van belang.
  2. Wij behouden ons het recht voor om een aanvraag of dienst te weigeren zonder opgaaf van redenen.
  3. Webhosting overeenkomsten worden aangegaan voor minimaal 12 maanden en stilzwijgend met eenzelfde periode verlengd. Bij opzegging van een overeenkomst dient de wederpartij dit minimaal 2 maanden voor het einde van periode schriftelijk (aangetekend) te melden. Tot aan het einde van de overeenkomst is de klant het gangbare tarief verschuldigd. Aanbiedingen van diensten op onze websites kunnen van de hier in art. 3.3 gemelde termijnen afwijken. De op de website vermelde termijn is op de overeenkomst van toepassing, tenzij in de overeenkomst anders vermeld.
  4. Overeenkomsten zijn door de wederpartij niet overdraagbaar zonder schriftelijke voorafgaande goedkeuring door ons.
  5. Indien naar ons oordeel daartoe redenen aanwezig zijn, zijn wij gerechtigd zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst met onmiddellijke ingang een overeenkomst op te schorten, dan wel te ontbinden of te beëindigen en van rechtswege als beëindigd te beschouwen. Eventuele vorderingen op de wederpartij blijven onverkort van toepassing en de contractuele betalingsverplichting van de wederpartij blijft in stand.
  6. Indien wij door oorzaak van de wederpartij (extra) kosten moeten maken of aanvullende diensten uitvoeren, zijn wij gerechtigd deze bij wederpartij in rekening te brengen. Mogelijke oorzaken zijn (bij wijze van voorbeeld) onjuist verstrekte informatie, nalatigheid, veroorzaakte doublures, het niet naleven van deze algemene voorwaarden of verstoring van de aangeboden diensten in welke vorm dan ook.
  7. Wij zijn gerechtigd onze tarieven tussentijds te wijzigen. Wijzigingen worden een (1) maand na bekendmaking via e-mail of ander schrijven, van kracht. In het geval van een prijsstijging heeft de wederpartij, indien deze niet instemt met de wijzigingen, in afwijking van art. 2.3, tot het tijdstip van inwerkingtreding van de wijzigingen, de bevoegdheid de overeenkomst per de datum waarop de gewijzigde voorwaarden van kracht worden, op te zeggen.

Artikel IV Betalingscondities

  1. De verschuldigde bedragen voor op termijn herhalende diensten (zoals webhosting of website onderhoud) dienen normaliter vooraf per jaar te worden voldaan. De verschuldigde bedragen voor andere diensten dienen voor- of achteraf, naar onze keuze, te worden voldaan.
  2. De overeenkomst wordt afgesloten op basis van de op het moment van totstandkoming van de overeenkomst geldende tarieven. De tarieven zijn opgenomen in de offerte of, bij geen offerte, vermeld op onze reclamemiddelen (website, folders, flyers, e.d.) en exclusief 19% BTW, tenzij anders is vermeld.
  3. Betaling dient immer, tenzij nadrukkelijk anders overeengekomen, plaats te vinden binnen 14 dagen na factuurdatum.
  4. Na het verstrijken van de lid 3 genoemde betalingstermijn is het factuurbedrag onmiddellijk opeisbaar. De wederpartij is dan, zonder dat een ingebrekestelling is vereist, van rechtswege in verzuim.
  5. Na het verstrijken van de in lid 3 genoemde betalingstermijn zijn wij gerechtigd rente in rekening te brengen over het onbetaalde bedrag van 2,0% per maand vanaf de dag waarop de wederpartij in verzuim is, tot aan de dag der algehele voldoening.
  6. Door de wederpartij gedane betalingen strekken steeds ter voldoening van alle verschuldigde kosten, vervolgens van de rente, vervolgens voor de geleverde niet-materiële diensten en vervolgens voor de evt. geleverde materiële zaken, te beginnen bij de opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de wederpartij dat de voldoening betrekking heeft op een (deel van een) latere of andere factuur.
  7. Indien de wederpartij in gebreke is gebleven met de tijdige nakoming van zijn betalingsverplichtingen, zoals omschreven in lid 3, is de wederpartij gehouden alle door ons gemaakte buitenrechtelijke kosten, proceskosten en kosten voor rechtskundige bijstand voor zijn rekening te nemen en volledig te betalen. Onder deze kosten zijn ook begrepen andere en/of hogere kosten dan de krachtens de wet te begroten proceskosten. In geval van het door ons aanvragen van het faillissement van de wederpartij zijn alle hierdoor gemaakte extra kosten ook voor rekening van de wederpartij.
  8. Bij het in gebreke blijven bij betalingen van de wederpartij behouden wij het recht voor om met onmiddellijke ingang de aan de wederpartij geleverde of ter beschikking gestelde diensten volledig voor gebruik te blokkeren. Eventuele vorderingen op de wederpartij blijven onverkort van toepassing en de contractuele betalingsverplichting van de wederpartij blijft in stand. Pas nadat alle achterstallige bedragen, inclusief eventuele extra gemaakte kosten en inclusief 50 euro eenmalige reactivatiekosten, zijn voldaan, zal de levering van diensten worden hervat.
  9. Atherius Design heeft het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft aangevraagd of verkregen of anderszins het vrije beheer of zijn vermogen heeft verloren. Laatstgenoemde partij heeft dan geen recht op enige schadevergoeding en eventuele openstaande facturen dienen onverlet aan ons te worden voldaan.
  10. Atherius Design zal geen betalingen weren of opzettelijk betalingsverkeer belemmeren of vertragen.

Artikel V Verplichting van ons

  1. Wij zullen ons inspannen de overeengekomen werkzaamheden naar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap te verrichten, een en ander overeenkomstig hetgeen in het kader van de aan ons opgedragen taak mag worden verwacht.
  2. Wij spannen ons als een goed dienstverlener in zorg te dragen voor:
    - het verlenen van aansluiting op het systeem aan de wederpartij voor de in de overeenkomst bepaalde dienst(en);
    - het tot stand brengen en in stand houden van de verbindingen die via het systeem met het internet gemaakt kunnen worden;
    - de beveiliging en afscherming van gegevens die opgeslagen worden.
  3. Wij kunnen echter geen onbelemmerde toegang tot het systeem en het internet garanderen, noch dat ten allen tijde gebruik gemaakt kan worden van onze diensten.
  4. Wij onthouden ons van het inzien van persoonlijke e-mail en/of bestanden van klanten en stelt deze niet ter beschikking van derden, tenzij wij hiertoe krachtens de wet of een rechterlijke uitspraak verplicht zijn, dan wel in het geval de wederpartij handelt, of wordt vermoed te handelen, in strijd met art. 6.3 tot en met 6.9 van deze voorwaarden.

Artikel VI Gedragingen wederpartij

  1. De wederpartij zal zich opstellen en gedragen conform hetgeen van een verantwoordelijk en zorgvuldig internetgebruiker verwacht mag worden.
  2. De wederpartij geeft bij deze toestemming om zijn of haar contact-/ c.q. persoonsgegevens op te nemen in ons bestand welk benodigd is voor onze administratie en beheerstaken. Dit bestand is slechts toegankelijk voor ons en wordt niet aan derden verstrekt, tenzij wij hiertoe krachtens de wet of een rechterlijke uitspraak verplicht worden gesteld. De wederpartij verklaart ons zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis te stellen van wijzigingen in relevante (contact)gegevens.
  3. De wederpartij zal de door ons ter beschikking gestelde diensten niet gebruiken voor handelingen en/of gedragingen die in strijd zijn met de wet, de goede zeden, de openbare orde, de (n)etiquette, richtlijnen van de reclame code commissie, de overeenkomst of onze algemene voorwaarden voor internet-gerelateerde diensten. Hieronder vallen, maar niet uitsluitend, de volgende handelingen en gedragingen: het versturen van spam (c.q. ongewenste en/of ongevraagde) mail, het versturen van mailbommen, phishing, het inbreuk plegen op auteursrechtelijk beschermde werken of het anderszins handelen in strijd met de intellectuele eigendomsrechten van derden, het verspreiden van kinderpornografie, seksuele intimidatie, discriminatie of het op andere wijze lastig vallen van personen, het zonder toestemming binnendringen van andere computers.
  4. Het is de wederpartij niet toegestaan met de ter beschikking gestelde diensten derden aan te zetten tot in lid 3 genoemde handelingen.
  5. De wederpartij dient onze systemen en bijbehorende instellingen, zowel hardware als software, en de werking daarvan niet te beschadigen of te hinderen. Het is de wederpartij verboden processen of programma's -al dan niet via het systeem- op te starten waarvan bekend is of vermoed kan worden dat zulks ons, onze andere klanten of andere internetgebruikers in zijn algemeen hindert of schade toebrengt.
  6. Het is de wederpartij niet toegestaan om door ons ter beschikking gestelde webhosting faciliteiten te verkopen, verhuren of onderverhuren aan derden, tenzij. Onverminderd het voorafgaande is het de wederpartij wel toegestaan een derde een website te laten ontwerpen, plaatsen en onderhouden. De wederpartij blijft wel ten alle tijden verantwoordelijk voor het gebruik van zijn of haar account en wachtwoord.
  7. Het is de wederpartij niet toegestaan om de overeenkomst in naam van derden met ons aan te gaan.
  8. De wederpartij is, indien dit deel uitmaakt van de overeenkomst, gebonden aan de hoeveelheid schrijfruimte zoals is beschreven. De klant is ervoor verantwoordelijk dat deze hoeveelheid niet wordt overschreden. Bij overschrijding zijn wij bevoegd, ten behoeve van een goed functioneren van onze diensten, informatie te verwijderen
  9. .De wederpartij verklaart ons per direct op de hoogte te stellen indien de wederpartij aansprakelijk wordt gesteld of claims ontvangt, die verband houden met haar activiteiten op het Internet.
  10. Indien de wederpartij problemen ondervindt met de door ons aangeboden diensten, dient zij ons hiervan direct op de hoogte te stellen. Indien zij hierbij in gebreke blijft, kunnen de ondervonden problemen nooit reden zijn voor het eenzijdig beëindigen van het lopende contract.

Artikel VII Overmacht

  1. Een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door ons, kan ons ondermeer niet worden toegerekend indien de oorzaken van de tekortkoming niet te wijten zijn aan onze schuld. Oorzaken zoals bedoeld in de vorige zin zijn onder andere oorlog en onrust, brand, waterschade, natuurrampen, overheidsmaatregelen, defecten en storingen aan resources (electriciteit, gas en water), storingen en onderhoud bij (netwerk)leveranciers van ons en overige onderbreking van leveringen van derden.
  2. In geval van een niet toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door ons, zijn wij gerechtigd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat wij tot enige schadevergoeding of vergoeding van het genoten voordeel jegens de wederpartij zijn gehouden.
  3. In geval van een niet toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door de wederpartij, zijn wij bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden.

Artikel VIII Uitsluiting en beperking van aansprakelijkheid

  1. De wederpartij staat in voor de deugdelijkheid en volledigheid van de aan ons verstrekte gegevens. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade of vertragingen veroorzaakt door onvolledigheid van of gebrekkigheid in de door of namens de wederpartij verstrekte informatie, zoals contactgegevens.
  2. De wederpartij accepteert alle aansprakelijkheid voor haar handelen op de door ons aangeboden diensten. Alle uit het handelen van de wederpartij of uit het handelen van derden op door de wederpartij afgenomen diensten voortvloeiende schaden of aanspraken, van zowel ons als derden, zijn voor rekening van de wederpartij. Wij zijn op geen enkele manier aansprakelijk voor de door de wederpartij of derden op onze diensten geplaatste informatie of bestanden.
  3. Geen door de wederpartij bij ons geplaatste of gehuurde middelen zullen door ons worden verzekerd. De wederpartij is zelf verantwoordelijk voor het verzekeren van haar eigendom.
  4. Backups zijn en blijven titleijd de verantwoordelijkheid van de wederpartij, zelfs indien wij aangeven dat wij (dagelijkse) backups maken. Iedere klant heeft zelf (via bijv. het controlepaneel) mogelijkheden om backups te maken.
  5. Wij zijn dan ook op geen enkele manier aansprakelijk voor gegevensverlies of -verminking in welke vorm dan ook. Voor het door ons terugzetten van backups kunnen kosten in rekening worden gebracht.
    Wij zijn op geen enkele wijze aansprakelijk voor directe of indirecte schade (waaronder inbegrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie), derving of soortgelijke welke de wederpartij of derden ondervinden door het niet naar wens functioneren van onze faciliteiten of diensten, noch voor schade voortvloeiend uit toedoen van hulppersonen of al dan niet door ons ingehuurde derden.
  6. Afwijkend van lid 5, zal indien een schade het gevolg is van opzet of grove schuld onzerzijds, de totale aansprakelijkheid van ons beperkt blijven tot een vergoeding voor de directe schade van maximaal het contractueel overeengekomen bedrag. Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan zes (6) maanden, wordt de maximale schadevergoeding gesteld op het totaal van de contractuele vergoeding van 6 maanden. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade meer bedragen dan 100,00 euro excl. BTW.

Artikel IX Retentierecht

  1. Wij zijn bevoegd de zaken of andere goederen die wij van de wederpartij onder ons hebben of zullen krijgen, terug te houden tot al het aan ons toekomende uit hoofde van de gesloten overeenkomst door de wederpartij geheel zal zijn voldaan. Indien 4 maanden na ingang van de terughouding niet alle opeisbare facturen zijn voldaan, zal het eigendomsrecht van deze  goederen vervallen aan ons, waarna wij gerechtigd zijn deze zaken tegen opbod te verkopen danwel zelf in gebruik te nemen (waarbij deze gewaardeerd zullen worden tegen de dan geldende executieprijzen). Eventuele revenuen hoger dan het totaal van de opeisbare facturen minus extra gemaakte kosten, zal worden voldaan aan de wederpartij.
  2. Het risico van de onder dit retentierecht vallende zaken en andere goederen blijft berusten bij de wederpartij.
  3. Alle door ons geleverde of te leveren diensten en onderdelen van diensten, zoals de domeinnaam, serverruimte, servers of andere faciliteiten, blijven ons eigendom totdat de wederpartij alle navolgende verplichtingen uit alle met ons gesloten overeenkomsten is nagekomen. Tevens blijven wij totdat de volledige betaling is ontvangen, formeel eigenaar van revenuen die uit onze prestaties voortvloeien, zoals via de website gegenereerde omzet (orders of verkopen). Enkel bij langdurige uitblijving van betaling zullen wij op dit laatstgenoemde aanspraak maken.

Artikel X Verjaring

  1. Vorderingsrechten van de wederpartij verjaren uiterlijk na verloop van een jaar na het ontstaan ervan.

Artikel XI Geschillen en toepasselijk recht

  1. Op alle aanbiedingen en overeenkomsten is het Nederlands Recht van toepassing.
  2. Ten aanzien van geschillen die tussen ons en de wederpartij mochten ontstaan is de arrondissementsrechtbank te Roermond bij uitsluiting bevoegd om kennis te nemen, met uitzondering van geschillen waarvan de kantonrechter in eerste instantie bevoegd is kennis te nemen.
  3. In het geval dat een of meerdere bepalingen uit deze voorwaarden ongeldig mocht blijken te zijn, laat dit de rechtskracht van de overige bepalingen onverlet. In geval van nietigheid van een of meer bepalingen van deze voorwaarden zullen partijen gebonden zijn door regels van zoveel mogelijk overeenkomstige strekking, welke niet aan nietigheid blootstaan.